گریل کردن غذاها ممنوع

از گریل کردن غذاها بپرهیزید. مواد سمی جانبی تولید شده در غذاهای فرآوری شده ی حرارت داده شده ، سبب افزایش وزن بدن و بروز دیابت می شود.

محققین مدرسه ی پزشکی Mount Sinai  دریافتند ترکیبی که در رژیم های غذایی مدرن وجود دارد، نقش اصلی در ایجاد چاقی شکمی، مقاومت به انسولین و دیابت نوع 2 دارد. یافته های این تحقیق در مجله ی proceedings of the National Academy of science (Aug 20,2012)  به چاپ رسید.

یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی پرفسور Vlassaraدریافتند موشهایی که بطور دائم در معرض ماده ی methgl-glyoxalیا MGمی گیرند بطور مشخصی دچار اضافه وزن و تجمع چربی شکمی و مقاومت زود هنگام به انسولین و ابتلا به دیابت نوع 2 می شوند.

MG  یکی از انواع محصولات انتهای گلیکیشن پیشرفته (AGEs)است که در غذاهایی که بصورت خشک پخته می شوند بفراوانی یافت می شود.  AGEsسبب افت مکانیزیم های دفاعی کنترل کننده ی التهاب دربدن می شود.

دراین تحقیق یک گروه از موشها در طی چهار نسل با رژیمی تغذیه شدند که حاوی مقدار زیادی methgl-glyoxalبودند وموشهای گروه کنترل با رژیم فاقد MGتغذیه شدند. هر دو رژیم از نظر مقدار کالری و چربی نرمال هستند. بعد از چهار نسل، در موشهایی که با MGتغذیه شده بودند مقاومت به انسولین بسیار زود هنگام آغاز می شود و افزایش چربی بدن در این موشها مشهود است، در حالیکه در گروه کنترل چنین وضعیتی مشاهده نمی شود.

محققین دریافتند که ماده ی MGدرحالیکه متابولیسم قند وانسولین را افزایش می دهد سبب نقص واضحی در مکانیزیم های محافظتی نظیر فاکتور بقا SIRT1  که در چربی وجود دارد و کنترل کننده ی التهاب استُ می گردد.

هضم ماده ی MGتاثیرات معکوسی بر فعالیت گیرنده ی ضد AGE(AGER1)  دارد . این گیرنده  از SIRT1محافظت  کرده و با مقاومت به انسولین مبارزه می کند.

به گفته ی دکتر Vlassara  این تحقیقات طولانی مدت اما فوق العاده نشان داد که یک ترکیب خاص AGE  که در غذاها به مقدار فراوان وجود دارد تنها در طی چند نسل، در موشها موجب افزایش وزن، مقاومت به انسولین ودیابت می گردد . این همان روندی است که درطی دهه های گذشته دربین انسانها نیز دیده می شود.

او می افزاید : این یافته های کلیدی می تواند به ما در مورد نحوه ی پیشگیری از اپیدمی چاقی و دیابت  کمک کند. چربیهای شکمی موشهای تغذیه شده با MGبه سلولهای ذخیره ای چربی تغییر شکل می دهند و ماده ای که سبب ایجاد التهاب می شود و Cytokinesنام دارد را تولید میکند . این ماده سبب اختلال درمتابولیسم قند و کند نمودن تجزیه ی چربی می شود که نتیجه ی آن مقاومت به انسولین و ایجاد دیابت است. درموشهایی که تحت تغذیه حاوی مقادیر کمتر MGبودند مقدار SIRT1و AGER1بالاتر بوده و موشها به دیابت مبتلا نشدند.

دکتر Vlassaraمی گوید : در این تحقیق مشخص شد که چگونه هضم طولانی ماده ای که به مقدار فراوان در غذاها وجود دارد (AGEs) و به نظر بی ضرر می رسد نظیر MGموجب کاهش قدرت دفاعی بدن و مقاومت طبیعی بدن  در برابر بیماریهای متابولیکی وسایر بیماریها می شود.

یافته های این تحقیق حیوانی جالب است زیرا نه تنها وسیله ی جدیدی برای مطالعه بلکه برای جلوگیری از دیابت چه از طریق ساپرس کردن تشکیل این ماده یا از طریق جلوگیری از جذب آن از مواد غذایی فراهم کرده است.

تحقیقات اخیر تیم دکتر Vlassaraنشان داد که کاهش مصرف مواد غذایی حاوی  AGEs  سبب  بهبود کاهش مصرف چربی وکربوهیدرات می شود.

در تحقیقات امیدوار کننده ی دیگری ، این تیم تحقیقاتی با استفاده از یک عامل خوراکی که به AGEsمتصل می شود از جذب این ماده دربدن جلوگیری کردند.

به گفته ی دکتر Vlassara: بیش از 30 سال است که در حال مطالعه درمورد حذف ماده ی مضر AGEs  در بدن و از مواد غذایی هستیم تا شاید بتوانیم از اپیدمی دیابت جلوگیری کنیم، تحقیقات ما نشان می دهد که باید از مصرف غذاهایی که در حرارت خشک پخته  می شوند( گریل کردن) و غذاهای فرآوری شده پرهیز کرد.

منبع: www. sciencedaily.com